Metafilosofisk hypotes om sanningen

Men man kan aldrig frångå att verkligheten är sann, det är bara vi som inte kan fånga sanningen, i objektiv mening, därför är sanningen alltid närmare oss än vad vi tror, man kan säga att sanningen är oss in på skinnet..men vi kan aldrig få den.  

Det här var en metafilosofisk slutsats om sanning, teori och fakta...varför? Jo en diskussion uppkom till följd av min gode vän Freddes dagboksinlägg om detta, jag citerar:

"Jag skulle vilja lägga ett citat från en av dom Franska tänkarna vid namn Auguste Comte, grundare av den moderna positivismen: 'If it is true that every theory must be based upon observed facts, it is equally true that facts can not be observed without the guidance of some theories.' Om så är fallet, vilket det "logiskt" sett är, kan vi verkligen veta något överhuvud taget? Och då menar jag VERKLIGEN veta......Sug på den."

Dagens metafunderare ^^
/Raymond

Kommentarer
Postat av: Fillou

Jag var på föreläsning om logisk positivism igår (fan va kool jag är) ;D

2008-11-28 @ 08:05:28
Postat av: Raymond

Vad kul Fillou, vem..?!

Men visst är det kool med lurvigt larviga vetenskaper..eller som jag skulle ha sagt "respect"!

2008-12-05 @ 18:02:28
URL: http://metakognitation.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0