Lite poesi

Blev mycket filosofi under eftermiddagen i dag..det fick igång hjärnanmin kära vän.

Men jag tänkte inte tänka så mycket här utan enbart citera en gammal favorit Herr Gustaf Fröding. en dikt som rör förnuftet och tanken och en som handlar om i dags dagar aningen kontroversiell kärlek, men för den skull inte okonventionell... håll till godo ni läsare!

"Idealism och realism

Nu är jag led vid tidens schism
emellan jord och stjärnor.
Vår idealism och realism,
de klyva våra hjärnor.

Det ljugs, när porträtterat grus
får namn av konst och fägring.
En syn som svävar skön och ljus
i skyn, är sann som hägring.

Men strunt är strunt och snus är snus,
om ock i gyllne dosor,
och rosor i ett sprucket krus
är ändå alltid rosor."
[G. Fröding. Nya dikter. Maj, 1894]


"En kärleksvisa

Jag köpte min kärlek för pengar,
för mig fanns ej annan att få,
sjung vackert, I skorrande strängar,
sjung vackert om kärlek ändå.

Den drömmen, som aldrig besannats,
som dröm var den vacker att få,
för den, som ur Eden förbannats,
är Eden ett Eden ändå."
[G. Fröding. Gralstänk. Juni, 1898]

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0