avhållsamheten

Fick nyss en idé..dagens bästa kanske.. om ett kampanjgrepp för preventiv verksamhet.
Det är att ge ett maktperspektiv på nyttjandet av allehande droger, att trycka på det alltså..
att: Jag har makt över mig själv och mitt liv. Ingen kan säga åt mig vad jag ska göra. Jag är inte under influens av några droger somfår mig att göra andra saker, eller att andra får mig att göra saker...jag har makten över mitt eget liv när jag väljer att vara ren. Makten börjar vid att ta beslutet om avhållsamheten, då bestämmer jag att inte låta någon, eller något annat bestämma över mitt liv.

Jag har i politiska sammanhang gett en liknande vinkel, just om makt därför att alkohol som exempel är kontrarevolutionärt. I Ryssland ställde man ut vintunnor för att stilla folket och kampen, för att förhinidra en revolution.
I Norrland böt man skog och annat mot brännvin med samerna, man söp ner dem..i Nordamerika skedde samma sak. Huruvida Leastadius hade rätt väg eller rätt svar tänker jag inte gå in på , men han såg fördärvet och lyfte fram avhållsamheten i norrbotten..

Vem ger Du dina pengar, din tid och ditt liv till när du tar droger (ja dit räknas alkohol..) ?!

Kommentarer
Postat av: milla

jag har läst lite i din blogg och tänkte läsa igenom mer vid ett annat tillfälle med mer tid. ska ner och hämta lillis på dagis nu. hoppas du har det fint raymond. många kramar/milla(lars flickvän,Tuvalies mamma).

2008-12-17 @ 15:28:29
URL: http://mammamillis.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0